Avkoppling
Nejmen det här är inte en dagbok, förtusan. Jag tänker inte berätta om tulpanlökar och shoppingturer. Ånej, här ska det handla om matematik och fysik och annat skojigt. Men av någon anledning har både matematiken och fysiken mest handlat om tungt vardagsharvande på sista tiden. Så’n där matematik man gärna sopar under mattan, för om man berättar om det för någon, så skulle de ju bli lite lätt avskräckta och tro att matematik är just så svårt och jobbigt som de blivit itutade i skolan. Men så är det ju inte alls, egentligen. För egentligen är det jätteskoj och ohyggligt fascinerande och allting så’nt där ju. Och jag tycker ju bara det är roligt om det är lite svårt. Det är lite utmanande att drömma om tidstegshalvering och så’nt på nätterna. Ett tu tre så kommer man på lösningen på alla problem. Det är rentav lite skojigt att gå och sova, eftersom man tänker “Inatt, inatt kanske jag drömmer om lösningen”. För så brukar det vara. Antingen löses problemet i sängen, eller så löser man det i duschen. Så är det med alla problem.
Jag tänkte att jag skulle se om jag kunde hitta något uppbyggeligt och uppiggande, så jag sökte på Underbar matematik, och bland de första länkarna hittade jag Rekreationell matematik, och det är ju precis det man kan behöva ibland!
Så jag tänkte ut den här lilla gåtan som avkoppling; Vilken färg ska vara i rutan med frågetecknet, av de fyra förslagen (1-4), och varför? (Och denna gång finns det en uttänkt logik och ett absolut sant svar också
).

1:
2:
3:
4: 
(PS. Uppdatering 22:50 sådär, eftersom det visade sig, av Henriks intrikata beräkning och kommentar, att antingen
1) algoritmens komplexitet gjorde färgerna nästintill oåterskapbara
eller
2) jag råkade spara dem på ett annat sätt än jag tänkt
Men nu ska det vara mer … WYSIWYG …).
Uppdatering 31/10 ca kl 21: Ledtråd
RGB-koderna för de fem färgerna i första färgraden är:
[179 161 0], [161 57 0], [76 9 255], [104 161 0], [132 57 255]
Möjliga färger:
1) [57 9 0]
2) [204 102 102]
3) [64 70 126]
4) [245 193 89]
Uppdatering 4/11, ca kl 17, pga problemets oväntade världsfrånvändhet …:
Varje färg, i övre raden, representerar en bokstav …
Jag har ett av de rätta svaren!
Färgerna i bilden har, från vänster till höger, följande RödGRönBlå-värden (decimalt):
R: 204 205 102 153 153
G: 204 102 51 204 102
B: 51 51 255 51 255
Den 6:e färgen får man fram genom att se till att sammanlagde summan för alla färgerna blir 868, på det viset att den sjätte färgens RGB-värde är:
R: 51
G: 205
B: 205
Summan för varje rad blir tack vare denna turkosa färg då 868.
R: 204 + 205 + 102 + 153 + 153 + 51 = 868
G: 204 + 102 + 51 + 204 + 102 + 205 = 868
B: 51 + 51 + 255 + 51 + 255 + 205 = 868
RÄTT Färgkarta.
QED
Comment by Henrik Sundström — October 28, 2006: 22:15:02 @ 22:15:02
Alltså, det där är ju väldigt fiffigt och bra på alla sätt och vis och mer ändå … fast inte riktigt som jag tänkte ändå visade det sig visst, men nu kan du räkna igen! När du har ångan uppe!
Comment by thebe — October 28, 2006: 22:57:33 @ 22:57:33
Det här påminner mig om hur det kan vara att, exempelvis, spela kort med barn: när man är på väg att vinna så ändras alla regler.
Lilla vän, jag gillar verkligen dina små avkopplande gåtor.
Comment by Henrik Sundström — October 28, 2006: 23:06:22 @ 23:06:22
*asg*, jamen då är den ju löst på ett litet kick då?
Och som mogen och behärskad vuxen man så klarar du ju den lilla förtretligheten och ser över det och spelar enligt de nya reglerna.
Puss på nosen!
Comment by thebe — October 28, 2006: 23:44:37 @ 23:44:37
Oh ja, jag gillar lekfulla barnsligheter, men nu gör jag plats för nya jokrar i leken.
Comment by Henrik Sundström — October 29, 2006: 01:09:46 @ 01:09:46
När tror du nästa rätta svar kommer?
Comment by Henrik Sundström — October 31, 2006: 22:15:19 @ 22:15:19
De binära representationerna av rgb-koderna för de fem givna färgerna är:
10110011 10100001 00000000
10100001 00111001 00000000
01001100 00001001 11111111
01101000 10100001 00000000
10000100 00111001 11111111
Det intressanta här är ju hur oerhört mycket nollorna påminner om bubblor. Samtidigt ger de färgerna deras valörer, eftersom enbart ettor bara skulle resultera i vitt-vitt-vitt. Slutsatsen kan bara bli att det är Thebe som publicerat gåtan!
Det blir ju lite mer spännande att lösa gåtan när det inte går att se alternativen. Men jag vågar mig ändå på ett försök:
Med ledning av bubblor och färger chansar jag på: 77 214 255
(binärt 01001101 11010110 11111111)
Bifogar nyansen (som säkerligen inte var ett av de fyra givna alternativen) och hoppas den kommer till användning. Nya tapeter i något våtutymme kanske?
2. Helt klart. (Eller snarare lite oklart, på gränsen till dystert.)
Eller 10, om du hellre vill ha svaret binärt.
Comment by Håkan (hakke) — November 1, 2006: 13:27:05 @ 13:27:05
3. Jag tycker den färgen blir mer harmonisk och inte så dyster.
Eftersom jag anar att lösningen är matematisk kan jag säga att jag räknar med att jag har rätt.
Comment by Henrik Sundström — November 1, 2006: 21:21:44 @ 21:21:44
Okej då, vi säger väl 3.
Nyansen jag bifogade ficks (såklart) genom att genomgående matcha befintliga binärer så att varje position har antingen 3-3 eller 5-1 i fördelningen bubblor och pinnar.
Den så förhastade 2-gissningen (postad vid senare tidpuknt, sedan eminent ihopklistrad med min första gissning av bloggarinnan) grundar sig (såklart) i ledtrådens sex färger. Gåtans sekvens dystergul, dysterröd, dysterblå, dystergrön och dysterlila borde följas av dysterturkos.
Men det heter ju inte lila och turkos, pucko lilla jag. Det heter ju cyan och magenta. Och femte färgen i sekvensen är naturligtvis dystercyan, vilket innebär att den saknade kulören snarare är dystermagenta. Alltså 3.
Tredje gången gillt med andra ord!
Comment by Håkan (hakke) — November 2, 2006: 09:14:23 @ 09:14:23
Henrik: Jag anar på något vis att du liksom vill övertyga mig till att du har rätt, medelst något slags mental manipulation, istället för att behöva ställa upp en liten modell och beräkna det rätta svaret.Har jag rätt, eller har jag rätt?! Hur svårt kan det va’, liksom?!
hakke: Alltså jag är väldigt förtjust i den binära bubbelteorin måste jag säga, samt resonemanget kring färgernas logik. Det jag just kommer på är att undrar varför färgerna blev så dystra … jag borde faktiskt lagt till ett litet briljansfilter också, men risken är att problemet blivit olinjärt och ytterligt besvärligt då …
—-
Så långt är varken svar eller motiveringar rätt, i den meningen att de överensstämmer med min ursprungliga tanke i alla fall …, men jag är inte den som är den, och finner jag en motivering, på ett eller annat sätt framförd, som verkar mera rätt så ska inte jag vara omutlig.
Comment by thebe — November 2, 2006: 10:32:13 @ 10:32:13
Hmm. Jag har varit inne på en del binärtjosan (och andra bastjosan), men har inte hittat något skoj.
Är ledtråden verkligen en ledtråd och inte en -snubbel-dito? Eller kanske en ofullständig led-dito?
För att försöka ett annorlunda och/eller ett kompletterande spår i hjärnvindningarna: Skulle du (Thebe, alltså), även hava godheten att skriva ut de korrekta namnen på färgerna?
/hakank - färganalfabet (tillika smakanalfabet men det hör möjligen inte hit. Eller gör det kanske det?)
Comment by Håkan Kjellerstrand — November 2, 2006: 21:19:42 @ 21:19:42
aha, det här var intressant … lustigt att det tycks komplicerat
. Färgnamnen, som jag isåfall får hitta på, är inte relevanta alls, tvärtom vad man kunde tro.
Men jag ska ge en ledtråd, eller en och en halv, och det är att varje färg är en bokstav … så nu tar det tre sekunder att lösa!
Comment by thebe — November 4, 2006: 17:58:50 @ 17:58:50
Ett första steg på lösningsvägen…
Om varje färg är ett ord så antar jag att samma färg (dvs samma grundfärg) motsvarar samma bokstav. T.ex. ordet “hakank” skulle ha samma (grund)färg på andra och fjärde plats samt samma färg (men skild från den första färgen) på tredje och sjätte plats.
Den ordisometriska strukturen för gåtan är således “ABCDC?”, där “?” representerar svaret på gåtan. Med denna tolkning av problemet kan det inte vara “trilog” eftersom det inte uppfyller strukturen, inte heller “thebe” eftersom det har endast fem bokstäver.
Jag antar vidare att alternativen i lösningsförslagen hänför enligt följande:
1) Svart: ingen upprepning av tidigare färg, motsvarar det ordisometriska elementet “E”
2) Blå: motsvarar “C”
3) Röd, motsvarar “B”
4) Gul, motsvarar “A”
Genom att systematiskt gå igenom de olika ordisometriska strukturerna kommer här några ord som uppfyller respektive struktur. Tyvärr är det inget ord som har s.a.s. fallit på läppen, utan här nedan har förevisats några höjdpunkter. Ett svar har hursomhelst avgivits eftersom det tillhör spelets regler.
Lösningsförslagen:
1) ABCDCE
sve: amning, basisk, biolog, nötyta, prolog, shaman
eng: canine, curare
2) ABCDCC
sve: motett, oktett
eng: bezazz, obsess, pizazz
3) ABCDCB
sve: torero, torero, hålslå
eng: potato, osiris, uneven
4) ABCDCA
sve: geolog, grinig, kritik
eng: critic, aurora, swedes
Om jag skulle bli piskad att svara skulle det blir 1) (den svarta färgen) och ordet är “prolog”.
Men eftersom det rätta svaret på en gåta bör slå gåtlösaren häftigt i ansiktet som med en våt trasa av plötslig tydlighet är hela denna tankegång säkert gemomfel…
(Först testades naturligtvis enkel och mindre enkel ASCII-substitution, både på första bokstaven, summan modulo lite olika tal samt för medelvärdet.)
Comment by Håkan Kjellerstrand — November 4, 2006: 21:01:22 @ 21:01:22
Jamendå måste det ku bara vara färg nummer ett.
Varför? Svaret på det finns nog bara i huvudet på thebe, strax bakom näthinnan.
Nu är det bara att luta sig tillbaka och invänta hennes ofelbara facit!
Comment by Håkan (hakke) — November 6, 2006: 00:06:28 @ 00:06:28
hakank: Man kan på sätt och vis säga att det är rätt, du har nämnt ordet i alla fall
. Och färgkanalerna kan man titta på … varje färg är en bokstav.
hakke: På sätt och vis kan man säga du har rätt. Också.
Inom kort kommer jag att presentera det eleganta beviset,
, för denna övning i färg-o-krypti!
Comment by thebe — November 6, 2006: 10:14:26 @ 10:14:26
Apropå den ledtråd som avgas 4/11 ca kl 17…
“Varje färg, i övre raden, representerar en bokstav …”
…kan jag inte låta bli att fundera på hur det står till med färgerna i den undre raden?
Tänk om bara en av dessa tre färger representerar en bokstav. Det vill säga, om bara en av de tre representerar en känd bokstav… då skulle det innebära att de övriga tre alternativen representerar hittills oupptäckta bokstäver. Vad spännande!!!
Får man som tävlingsdeltagare ge en uppgift till tävlingsledningen? I så fall skulle jag vilja ha tre förslag på hur dessa nya bokstäver kan tänkas se ut. Pronto!
Comment by Håkan (hakke) — November 6, 2006: 12:11:03 @ 12:11:03
OK, de bokstäver du efterfrågar ser ut ungefär såhär, projicerade på verkligheten …
Jag får väl ge ytterligare en ledtråd, och det är att bokstäverna inte är fullständigt entyda såvida de inte ingår i ord … varje bokstav finns givetvis i tre nyanser, lite valmöjligheter måste man ju kunna ha …
Comment by thebe — November 6, 2006: 13:11:28 @ 13:11:28
WOW, jag är glad att jag frågade! Den där i mitten påminner om någonting… fast med lite mer pilbåge liksom. *slutar tänka på jobbet och börjar drömma om jakt och äventyr på hällristningarnas tid*.
Trio smilade?
Tre skrattade?
Thebe log?
(Fast nu var det ju inte ordet sig vi skulle gissa på utan vilken färg som är på G…)
Comment by Håkan (hakke) — November 6, 2006: 17:52:22 @ 17:52:22
Håkan är alldeles otroligt snillrik!
;-)
Comment by Henrik Sundström — November 7, 2006: 14:15:32 @ 14:15:32
Snillrik? Jag?? Ha, nu känner jag mig ju som värsta Einstein! Hur ska jag nu kunna sova? Jag måste genast ta itu med världsproblemen.
Få se… färg nummer 4 är den enda jag ännu inte gissat på. Hur ska jag motivera det nu då… *zzzzz*
Comment by Håkan (hakke) — November 7, 2006: 23:26:22 @ 23:26:22
Men nu _måste_ svaret snart komma
)
Min enda _gissning_ utifrån de nya underbara bokstäverna är att att nästa färg måste vara så “blå-lik” det bara går
) (färg nummer 2 alltså). Det är nämligen min absoluta favoritnyans, och den sista “nya” bokstvaven var ju dessutom väldigt lik “min”
. Logiskt eller hur? inte!?!?
Fast frikopplat från det hade jag satsat på nummer 4. . . .
Comment by Trollmamman — November 8, 2006: 00:04:14 @ 00:04:14
Jag anser givetvis att hakke är den som klarat ut gåtan på det mest korrektaste sättet. Jag vill inte påstå att någon har direkt fel annars, all kreativitet är bra. Men hakke har uppenbarligen lyckats räkna ut, på något vis, hur i alla fall jag tänkte det skulle tänkas.
Det står givetvis TRILOG, den saknade bokstaven är G, och det är den första av de andra rutorna som är G. De andra är ungefär sådär som jag ritade …
Varje bokstav ges en siffra, i nummerordning: round([0:27]*255/28). Den siffran ger “R” i RGB-koden. I “G”-kolumnen ges G värdet för R om ordningstalet i ordet kan skrivas som 3*(N-1)+1, värdet för G om ordningstalet kan skrivas 3*(N-1)+2, och värdet för B om ordningstalet kan skrivas som 3*N (N=1, 2, …. oändligheten). “B”-kolumnen blir 0 för konsonant och 255 för vokal. På det sättet inser man att alla bokstäver kan ha tre RGB-koder, och det är deras placering i ordet som ger entydigheten.
Så var det med det.
hakke - du får en regnbåge i min färgglada bok!!
Andra-plats delas av Henrik och hakank. Henrik för de många försöken att med flera olika metoder övertyga om att han har rätt, en lovvärd och innovativ insats. Och hakank för den intrikata, intressanta matematiken, och givetvis för att trilog fanns med som tänkvärt ord.
Ett av andrapriserna är en kyss, det andra priset är mitt deltagande i vilka matematiska diskussioner som helst …
.
Comment by thebe — November 9, 2006: 23:15:46 @ 23:15:46
YES!!!!!
Och ännu mer särskilt regnbågen. Tack!
)
Jag gillar särkilt det där med “givetvis”
Jag kommer givetvis till Västerås nästa vecka och hämtar den. Du hittar mig på “Tekisträff 2007″ i mässlokalen inne i stan (Aros?) vid podiet där det står MapInfo! (Och när mässan slutar på onsdag firar jag med 9 månaders pappaledighet, under min nya fina regnbåge
Nästan läge att ge ut en äventyrsbok på tafflig äventyrsengelska under det klatchiga namnet “RGB-koden”. Där kan du dessutom avslöja för läsarna varför bra män på h vinner pris i kodade sammanhang. Jag väntar med spänning! (Under min regnbåge…)
Comment by Håkan (hakke) — November 10, 2006: 22:29:08 @ 22:29:08
Hakke, när kommer du till Malmö? Vore skoj om vi kunde tajma in en bloggträff på något av Malmös etablissemang.
Comment by Henrik Sundström — November 11, 2006: 21:10:05 @ 21:10:05
Framgår inte det av färgerna? Om inte så får vi prova nya färjor
Comment by Håkan (hakke) — November 13, 2006: 23:31:44 @ 23:31:44