Bokreaplanering
Vad lustigt. Endel poster skriver sig bara själva. När jag började på den förra var det egentligen det jag tänker skriva nu som jag tänkte skriva då!
Bokrea alltså. Lite rensningar i livet tycker jag skulle behövas. Lite shaping up och slimma vardagsorganisationen, lite make-over av hemmet kanske. Både praktiskt och mentalt. Och på bokreor dräller det av praktiska handböcker om hur man lever tidseffektivt och lyckas baka bullar och träna och läsa alla viktiga böcker och ha ett minimalistiskt hem med var sak på sin plats (å andra sidan, om man har ett minimalistiskt hem har man ju inga saker som ska vara på sin plats. Det är synd, för om man har det minimalistiskt har man ju verkligen plats). Och samtidigt känner inre harmoni och lyckas i karriären.
Det fanns ju några kandidater:
|
|
Varva ner, kom i takt med livet. Hur man behåller ett hälsosamt lugnt mitt i en stormig, modern tillvaro. |
|
|
Förändringens fyra rum. Problemlösningsverktyg för förändringar. |
|
Vredens kraft. Hur man använder vrede och ilska till något konstruktivt. |
|
|
Livstrategier. Hur man tänker strategiskt och når framgång i livet. |
Men … jag vet inte? Hur vet man att de funkar? Finns det några referenser? Om de nu är nedsatta så himla mycket i pris, det kan ju betyda att de är svåra att bli av med? Skrivbordsprodukter? Folk har kommit tillbaka med dem och sina oförändrade liv? Och förresten, jag är rätt lugn mitt i den stormiga tillvaron, i stormens öga? Vem säger att tillvaron är stormig förresten? De kanske bara försöker inbilla mig det för att jag ska stressas att köpa den där boken, såklart jag inte vill leva i en stressig, modern tillvaro.
De psykologiska problemlösningsverktygen, funkar de på numeriska problem tro? Då kunde det ju vara något att ha kanske! Vrede. Nog blir jag arg ibland alltid, så det blixtrar, men jag gillar inte att vara arg så jag gör av med ilskan, oftast genom att gorma åt prata med den som gjort mig arg. Men tänk, det är rätt mycket energi i ilska och vrede … istället för att vara verbal kunde jag kanske städa? Två flugor i en smäll, bli av med ilskan och få hemmet skinande blankt? Praktiskt.
Och så var det livsstrategierna då. Karriären. Men, det värsta är ju att jag vill lära mig nya saker hela tiden, och jag vill göra sån’t som är roligt. Och sån’t som är roligt kan man inte planera, det blir som det faller sig. Det låter som en motsättning till en strategi.
Jag får nog köpa Vildrosor istället
“Sån’t som är roligt kan man inte planera” - det låter lite tveksamt. Nästan kategoriskt. Hmmm… Med tanke på den sista boken kanske du var ironisk och egentligen tänkte skriva “sån’t som är rosigt kan man inte plantera“?
Själv har jag inte ens haft
lusttid att titta igenom katalogen ännu, men den där med fyra rum lät kanske inte så dum? Som “Fem små hus”, fast antagligen utan garderobsavgift och dricks.Comment by Håkan (hakke) — February 23, 2005: 23:50:02 @ 23:50:02
Off topic: Jag har precis lärt mig att göra som alla andra att skippa ‘ i sån’t till fördel för sånt. - Och då ser jag äntligen någon(Thebe) på nätet som skriver “som man ska”, egentligen … Jag skulle aldrig gett med mig - jag funderar på att omomlära mig.
Men en gång i tiden upprepade jag som ett mantra: “Den dag vi inte försöker bli bättre, den dagen upphör vi att vara bra!”
Kul att se att du vill förbättra dig. Jag behöver inte sån’t.
Comment by Henrik Sundström — February 24, 2005: 10:33:09 @ 10:33:09
Håkan: *s* Alltså, om man kan planera så missar man endel av det roliga, det är det jag är orolig för. Det roligaste kommer liksom när det kommer, om det kommer, av sig självt. Planering och roligt är varandras motsatser, liksom. Det är jättetråkigt att planera. Men jag gillar omskrivningen
! Jag tror bokrean kommer att sluta med några böcker i filosofi, endel uppbyggliga barnböcker och en drös med kokböcker, det brukar bli så *s*.
Henrik: Jag tycker att du genast ska ta tillbaka sån’t. Språket kompromissar man inte med hur som helst. Det är lite besvärligt i internettider att stå fast vid det man anser rätt och riktigt när det gäller prickar och streck och akuta och gravade accenter, men man får göra så gott man kan.
Egentligen tycker jag inte jag behöver förbättra mig, eftersom det ändå är inherent inbyggt i mig att aldrig vara still, men jag tycker att jag borde tycka det. Ibland faller jag till föga och drunknar i alla påståenden om hur mycket man ska förändra och förbättra sitt liv. Eftersom det är så mååååånga sån’a böcker så tycker jag att jag borde tycka att jag skulle göra något radikalt, Menar du att du har bytt mantra, eller har du slutat vara bra då?
Comment by Thebe — February 24, 2005: 12:41:17 @ 12:41:17
Thebe: Jag har ofta som roligast när jag har tryggheten i att ha planerat och friheten att avvika från det planerade om lusten och inspirationen skulle falla på. Men så är jag också en gel bortbyting och inte en lila… (det här är lite pinsamt, men jag vet faktiskt inte vad “Mage” är för ett monster?).
Henrik och Thebe: Den lilla apostrofen brukar ju ersätta den eller de bokstäver man har plockat bort, trodde lilla jag i min enfald. Borde det inte då vara mer rätt och riktigt att skriva så’nt och så’na? Men det här med rätstavning har jag bli’tt sämre på med åren, så ja e kansje ute ock cycklar nü?
Comment by Håkan (hakke) — February 24, 2005: 17:35:53 @ 17:35:53
Håkan: jag tror du har lite rätt med apostrofen där, men jag är inte riktigt säker, för jag tycker sån’t ser bättre ut än så’nt (och mitt estetiska sinne är ju ett rättesnöre då
). Mage tror jag betyder magiker eller trollkarl, typ, det stod det i min uppslagsbok i alla fall. Men det kanske betyder något annat på World of Darkness språk. Det finna en poäng i planering förstås, som du beskriver det, som en “fast kostnad” liksom. Men om det gäller roligt jobb så avskyr jag tidsplaner och annat, när man jobbar med utveckling vill “de” (cheferna) ofta ha specat precis vad man ska göra, men om man visste det vore det ju inte utveckling, och inte roligt! (Nu brukar jag inte säga att “det ska vara roligt” är en viktig komponent i utvecklingsjobben, de blir så oroliga då, som att de tror att man inte gör vad man ska då)
Comment by Thebe — February 24, 2005: 18:13:09 @ 18:13:09
Visst har Håkan rätt i apostrofen - så’nt borde vi alla kunna … *skäms* Å andra sidan ska man inte förakta estetiska sinnen.
Mage är engelska för magus. Jag har faktiskt “bloggat” om ordets etymologi, men min blygsamhet förbjuder mig nästan att skriva in länken här. Nästan.
(Konstigt att nin missade den- den var precis intill det där testet ni gjorde där du Håkan blev gul coh Thebe blev lila.).
Förresten hittade jag i Spinsters blog info om var dom där figurerna kommer ifrån (Wolf, Werewolf, Mage, changeling, etc)
Comment by Henrik Sundström — February 24, 2005: 20:48:07 @ 20:48:07
Jaha, vi får slå fast så’nt då! Jag missade inte etymologin, men det var ett så krångligt ord så jag orkade inte läsa just då. Jag är en duktig flicka och läser genast nu
!
Comment by Thebe — February 24, 2005: 20:58:58 @ 20:58:58
Vad duktigt flicka du är
Jag har svarat på din kommentar där. (Jag tänker att jag måste fixa till en sådan där fiffig kod som visar senaste kommentarerna redan på framsidan så man slipper bläddra så mycket - det är ju inget bubbel med det)
Comment by Henrik Sundström — February 24, 2005: 21:23:04 @ 21:23:04
Ja, det tycker jag att du ska göra. Och jag vill gärna ha en alldeles egen rad, eller kolumn, eller sida kanske, så jag kan hålla ordning på alla kommentarer jag slänger omkring mig!
Comment by Thebe — February 24, 2005: 21:34:30 @ 21:34:30
Håkan: lustigt att du säger att du blivit sämre på rättstavning med åren, det har jag nämligen också. Från att i ungdomen nästan aldrig ha tvekat så infinner sig allt oftare tvivel på hur skjutton man ska stave ejentligen.
Comment by Henrik Sundström — February 24, 2005: 21:35:18 @ 21:35:18
Jaså, säger ni det
? Nej, någon sådan förflackning har jag inte märkt av, det måste vara ett manligt fenomen då. Ju mer som pressas in i hjärnan, desto sämre upplösning måste det ju bli. Stavning har kanske låg prioritet, det finns ju stavningskontroller. Något jag vägrar använda, för jag kan nämligen fortfarande stava
!
Comment by Thebe — February 24, 2005: 22:26:22 @ 22:26:22
Thebe: Nu förstår jag inte hur det blev ett manligt fenomen, samtidigt som det hängde ihop med att man stoppat in mycket i hjärnan. Var det en komplimang?
Jag håller förresten med om att apostrofer ska vara estetiska också. Jag använder nästan aldrig apostrof själv i svenska ord så varför klaga på er. För at citera en klassisk sångtext; Det var dumt, men jag är väl dum.
Och vad gäller planering kontra kul så håller jag helt med i det sammanhanget. Jag tänkte mer på att t.ex. det faktiskt är kul att gå på teater dom enstaka gånger jag gör det, men det kan kräva en viss planeringsinsats. Men i utvecklingsjobb är det ett otyg med chefer och vinstintressen som kräver och kväver med planering, aspelut!
Comment by Håkan (hakke) — February 24, 2005: 23:49:30 @ 23:49:30
Håkan: Jo, men jag drog en slutsats av det du och Henrik kom överens om, att er stavningsförmåga avtagit med ålder (manligt fenomen). Och sen tänkte jag att det måste bero på att mycket ska hanteras i hjärnan, mycket information och så som ska hanteras, mycket kunskap som ska bearbetas och användas. Så ja, jag tycker nog det ska ses som en komplimang (jag håller dörren öppen för att min egen stavningsförmåga kanske kommer att dala vid något tillfälle
). Planerade aktiviteter kan vara roliga förstås, det är ju sant, och roliga aktiviteter behöver inte vara planerade
!
Comment by Thebe — February 25, 2005: 13:39:15 @ 13:39:15